Natknąłem się na stronkę zawierającą tabelę zawierającą zestawienie wtrysków według numeracji BOSCH z uwzględnieniem rezystancji oraz wydajności cm3/min przy ciśnieniu 3Bar.
Pomógł: 97 razy Dołączył: 14 Maj 2006 Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-11-06, 22:19
Maglownica z e36 do e30 - Kompendium by Cypisek
Wszyscy wiedzą jak lipna jest maglownica w e30, dlatego wielu użytkowników zamontowało już listwę z modelu e36 lub z3. Krótsze przełożenie oraz większy kąt wychylenia kół powodują że leciwe e30 prowadzi się dużo lepiej. W kilku słowach postaram się rozjaśnić temat wspomagania kierownicy w e30.
1. Zakupy
Jeżeli w Twoim e30 nie ma wspomagania - kup kompletny zestaw, najlepiej pochodzący z takiej wersji silnikowej jaką Ty posiadasz. Wersje nadwoziowe nie mają większego znaczenia (poza późnymi touringami i 325ix) liczy się typ silnika: m10, m20, m40, m42, m21. Kupno takiego zestawu pozwoli uniknąć późniejszych problemów z rolkami, łapami, paskami, wężami, uchwytami. Jeżeli posiadasz swapowany silnik m5X szukaj zestawu z aut 6 cylindrowych. Pompa pozostaje ta która była przy silniku.
Na kompletny zestaw wspomagania składa się: Maglownica (e30/e36), zbiorniczek wyrównawczy (najlepiej z uchwytem do kielicha), przewody hydrauliczne, pompa wspomagania (wraz z łapą [w m20 zaopatrzyć musimy się również w łapę przykręcaną do bloku na której znajduje się alternator i pompa wspomagania] napinacz) rolka na wał korbowy, krzyżak z e30 (krzyżak do wspomagania jest krótszy od tego bez wspomagania - nie podejdzie) oraz pasek klinowy / wielorowkowy.
Ważne! Podczas instalacji zestawu warto zaopatrzyć się w nowe podkładki uszczelniające do przewodów hydraulicznych. Dostępne są oryginalne w ASO lub w sklepach z hydrauliką siłową podkładki gumowane które idealnie się sprawdzają - wystarczy lekko dociągnąć. Podkładek jest 8; 4 szt średnicy wewnętrznej14mm i 4 szt średnicy 16mm. Montując nowe uszczelki unikniemy późniejszego przeciekania. Przy instalacji należy zachować czystość aby nic nie dostało się do przewodów czy pompy. Jeżeli maglownica po odpaleniu będzie buczeć należy ponownie wymienić płyn do wspomagania. Płyn ATF IID 1 litr wystarcza.
2. Wybór maglownicy
Różne wersje nadwoziowe i silnikowe mają różne przełożenia. Zależy nam na kupnie maglownicy o jak najmniejszej liczbie obrotów - najkrótszej. Tutaj mamy dużo znaków zapytania:
Z własnego doświadczenia :
e36 328i coupe - 3.64
e36 316/8i compakt 3.15 (potwierdzone kilkukrotnie)
Myślę że większość typowych aut sedan, kombi/coupe 316-325i posiadają przełożenie 3.64
Jeżeli mamy dużo siana szukamy maglownicy z m3 3.2 lub z3 - te auta posiadają najkrótsze przełożenia. Jeżeli do auta podchodzimy rozsądnie najlepszym dawcą wg mnie jest compakt.
Podczas kupna i tak najlepszą metodą jest ręczne sprawdzenie ile obrotów posiada od oporu do oporu.
Ważne: Zwróćmy też uwagę czy kupowana maglownica nie pochodzi z auta mocno rozbitego, nie cieknie ani nie zwiedzała wielu polskich dziur w drogach.
3. Montaż
Najwygodniej i najbezpieczniej podnieść auto oprzeć na kobyłkach żeby wszystko było stabilnie. Maglownicę z e36 możemy zamontować na drążkach i końcówkach z e36 jak i z e30. Nie są one jednak wymienne. Mając drążki z e36 końcówki zakładamy też z e36 itd.
Jeżeli auto nie miało wspomagania, nową maglownicę przykręcamy pod drugą parę otworów. Jeżeli miało wspomaganie - w te same otwory. W samej maglownicy nie przerabiamy nic nabijamy krzyżak do samego końca, skręcamy śrubką zabezpieczającą.
I teraz uwaga! Montując maglownicę z e36 w łożu silnika musimy użyć tulejek dystansowych dlatego że "uchwyty" maglownicy w e36 są niższe od tych w maglownicy z e30, żeby zniwelować tą wartość musimy pomiędzy maglownice a łoże umieścić tulejkę średnicy minimum 10 mm i wysokości ok 7 mm (np jakąś nakrętkę czy podkładki) wsuwamy w ten zestaw śrubę i przykręcamy magiel do łoża. tulejka powinna znajdować się nad maglownicą! Jeśli mamy to montujemy resztę układu wspomagania, rolka na wał korbowy przykręcona jest 6 śrubami 13mm, dużej śruby wału korbowego nie ruszamy!
Ważne! Mądrze ułóżmy przewody hydrauliczne najlepiej tak jak w oryginale, nic nie może się przetrzeć czy odkręcić. Śruby najlepiej skręcamy na klej do gwintów np loctite wszystko sprawdzamy 5 razy - w końcu chodzi o nasze bezpieczeństwo! Nie naciągaj zbyt mocno paska - może to uszkodzić łożysko pompy.
4. Odpowietrzanie.
Jeżeli mamy przód auta w powietrzu to super, jeżeli nie, to jeszcze trzeba się pomęczyć.
Wlewamy świeży płyn do wspomagania do zbiorniczka wyrównawczego, lecą bąbelki powietrza więc uzupełniamy żeby cały czas był max. Jeżeli przestało uciekać powietrze, zaczynamy kręcić kierownicą oczywiście na zgaszonym silniku!) od oporu do oporu i tak ze 20 razy aż bąbelki powietrza przestaną uciekać. Kontrolujemy stan płynu na bagnecie. Jeżeli powietrze już nie ucieka odpalamy auto i na jałowych obrotach wykonujemy jeszcze kilka skrętów kierownicą, sprawdzamy olej (w razie potrzeby dolewamy lub odciągamy) zakręcamy korek i cieszymy się wspomaganiem.
A propos maglownic - trafiłem w necie na jakieś forum, w którym poruszony był wątek "szybkości" przekładni kierowniczych. Jakiś gość pomierzył maglownice i skonsultował się ze znajomym, który pracuje w ZF (producent maglownic). Podał następujące dane:
M3 3.0 - 39 mm/rev - the slowest available rack. This is a variable ratio but it is slower than standard until 200 deg hand wheel angle
M3 3.2 and standard E36 - 45.5 mm/rev - the M3 3.2 rack has restricted lock.
Z3 rack - 53.5 mm/rev - by far the quickest rack you can fit.
Dane podane w mm/rev - czyli przesunięcie drążka przekładni na 1 obrót. Wynika z tego, że najszybsze przekładnie są w Z3, później e36 - każdy model + M3 3.2, a najwolniejszy jest magiel z M3 3.0. Czyli trochę inaczej, niż do tej pory się utarło Ta z M3 3.0 ma za to zmienne przełożenie.
Na allegro jest magiel z M3 3.0 za chorą kasę (700 zł) - nie wiem, czy jest sens w świetle powyższego
bardzo ciekawe ale.........
zapewne sa to predkosci dla maglownic angielskich i tutaj ciekawostka bo...... sa inne niz przekladnie kontynentalne ( sprawdzone organoleptycznie ) moge to pomierzyc w sposob zaproponowany w angielskim temacie mam na stanie nastepujace magle : m3 3.0 ang, m3 3,2 anglik, e46 330 anglik , e36 328 euro, e46 330 euro
wyniki pomiarow podam w poniedzialek
pozdr wrona
_________________ angole, angole, angole........ uparcie do przodu...
A dokładnie rozmiarówka, dopasowanie opony do felgi (do jazdy a nie stania na bulwarze, wiec trapezom dziekujemy), oraz bardzo ciekawie zademonstrowany wskaźnik ET (dobre dla kogos kto nie wie na czym polega ET )
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach