|
BEEMKA - KLUB BEEMKA KLUB |
|
TECHNICZNE - rasowanie M20B20
SmasherE30 - 2004-05-12, 20:29 Temat postu: rasowanie M20B20 studiując parametry wszystkich B20 zauważyłem pewną ciekawostkę. Niech mi ktos odpowie tylko na pytanie: Czy w 2,0 i 2,5 i 2,7 koło zamachowe było takie samo?? Jeśli nie to gdzie jest różnica?
Otórz "dwójki" mają najniższy skok tłoka... 66mm w stounku 75mm 2,5 lub 81mm 2,7. Jeżeli by odnieść się do charakterystycznego silnika jakim jest R4 2,0 Fiata Argenty, który z trudem wyciągał 5500obr, ale za to miał dużo mocy od samego dołu a jego skok tłoka to aż 90mm!! W silniku bez doładowania tak wysoki skok utrudnia pracę w zakresie wyższych prędkości obrotowych, więcej oporów stawiają braki w wyważeniu i niedokładności poobróbkowe. Dąże do tego, że można z dwulitrówki zrobić niezłe F1.
Co więcej odkryłem, że najnowsze 2,0 z katalizatorem jest uduszone niskim stopniem sprężania 8,8 w stosunku do 9,8 poprzednich wersii przed 86'. Moja ma ledwo 164niutki przy 4300, poprzednie miały ich 174 przy 4000. Zatem posiadacze 2,0 ... szlifujcie głowice i wywalajcie katalizatory!!
A więc chodzi mi o to, że 2,0 bliej do Mpowera niż całej reszcie hehehe. I pomimo niskiego momentu moga nadrabiać moca czyli szybkością wkręcania się na obroty!! Czyli zamiast Ety takie a'la Hondowskie Vti... Nie chodzi mi tu oczywiście o przekręcanie seryjnych 6250obr. Obejdzie się i bez tego ... ale co zrobic aby silnik który ma predyspozycje kręcił się szybciutko na biegach...
A teraz zwracam się do speców mechaników ...
Jakie działania podjąć, aby uwolnić tę szlifierkę kontową tkwiąca w dwulitrówce
Gość - 2004-05-12, 21:48
Wiem ze po zdjeciu 1/3 masy kola zamachowego w bobku silnik tak sie wkrecal na obroty ze trzeba bylo uwazac z gazem.
SmasherE30 - 2004-05-12, 21:50
Cytat: | Wiem ze po zdjeciu 1/3 masy kola zamachowego w bobku silnik tak sie wkrecal na obroty ze trzeba bylo uwazac z gazem. |
W czym? Proszę o krótkie wyjaśnienie i żadnych OT mi tutaj
Anonymous - 2004-05-13, 14:23
Też myślałem o odciążeniu koła zamachowego i planowaniu głowicy
1)Tylko czy poleci mi ktoś planowanie głowicy, kiedy u mnie fabrycznie ciśnienie sprężania jest 9,8
2)Jeśli tak to ile Możemy nawet założyć że będę jeździł na Pb98.
3)Zastanawiałem się też, czy fabryczne ustawienia Motronica będą się nadawały po takich przeróbkach
SmasherE30 - 2004-05-13, 18:53
Uważam, że motronik jest bardzo adaptacyjny i spokojnie sobie poradzi. Natomiast w książce mam podane takie wartości:
wysokość orginalnej głowicy: 125,1 +- 0,1 mm
minimalna wys. po obróbce: 124,7 mm
Ja planowałem uciąć 0,25mm, a w ogóle to zeby zmieżyli ją zdjętą i sprawdzili na ile można uciąc aby się z zaworami tłoki nie spotkały...
Zna ktoś równanie na spalanie stukowe??
Gość - 2004-05-13, 19:00
Bobek=Fiat 126P
Miki - 2004-05-13, 20:24
SMASHER ja mam to gdzies w artykule w "auto tuning świat" jak znajde to jutro podam
Gość - 2004-05-13, 21:06
SmasherE30 napisał/a: | Natomiast w książce mam podane takie wartości:
wysokość orginalnej głowicy: 125,1 +- 0,1 mm
minimalna wys. po obróbce: 124,7 mm
Ja planowałem uciąć 0,25mm |
0,25 to nie jest "ucinanie" tylko tzw "zabielanie". Jeżeli liczysz na to że po splanowaniu o 0,25mm zyskasz na osiągach to możesz zapomnieć, a jeśli nawet zyskasz to nie na tyle żeby to odczuć.
W malczersach ludki planowali o prawie 5mm!!!!!! ...i to już daje ofekty, ale wiadomo wszystko zależy od konstrukcji silnika.
Reasumując.... planowanie o 0,25mm = typowy zabieg przy wymianie uszkodzonej uszczelki pod głowicą 8)
SmasherE30 - 2004-05-13, 21:35
Zdaje sobie z Tego sprwę Danielu. Na przykład aby podnieśc st. sprężania w M30 z seryjnych9:1 do 10:1 należy zeszlifować 1,3mm a to się wiąże z modyfikacją tłoków, czyli wycinaniem miejsc na zawory
Takie zabiegi to już duża żeźba. Zbieram póki co informacje. Np. tu jest fajny link dla osób które maja dostęp do bardzo dobrych zakładów szlifierskich: http://turbo124.com/forum/viewtopic.php?t=586
Obróbka wału polega na jak największym odelżeniu i usunięciu naddatków produkcji seryjnej oraz zaobleniu krawędzi aby wał łatwiej raził sobie z oporami stawianymi przez olej. Dodatkowo wszystko wyważyć. Można także poszperac po tłokach motocyklowych o podobnych gabarytach, bo te sa ultralekkie co sprawiłoby na pewno że całość wkręcałaby się jak szalona. Ale to już niezła żeźba i fundusz na experymenty musi być, a i tak taniej wyjdzie niz to oddac i odebrac zrobione, a zato jakie doświadczenie
A tak równolegle... niech mi ktoś pomoże bo szukam w ETK informacji o wymiarach korb i tłoków, oraz skokach wykorbień wału. Nie tylko dla silnika M20B20, głównie dla niego, ale również dla B25 B27... dzięki
Anonymous - 2004-05-13, 23:05
Ok, to jeszcze raz zapytam, czy jest sens planować głowicę i podnosić stopień sprężania skoro fabrycznie jest już wysokie : 9,8
Jeśli tak to jakie będzie ok??
Tak przy okazji czy 9,8 to jest wartość która powinna się pojawić przy sprawdzaniu u mnie ciśnienia na cylindrach??
P.S.Jeszcze nie sprawdzałem
Gość - 2004-05-13, 23:16
postrach napisał/a: |
Tak przy okazji czy 9,8 to jest wartość która powinna się pojawić przy sprawdzaniu u mnie ciśnienia na cylindrach??
P.S.Jeszcze nie sprawdzałem |
Nie, stopień sprężania a ciśnienie sprężania to 2 różne sprawy.
Stopień sprężania jest wartością niezmienną.... jest to stosunek pojemności cylindra w DMP (dolnym martwym punkcie) do pojemności w GMP (górnym martwym punkcie).
...A ciśnienie sprężania.... jak sama nazwa mówi, na ciśnienie ma wpływ szczelność komory spalania danego cylindra.
loko - 2004-05-13, 23:39
dokładnie tak jest, dlatego ja mam seryjnie stopień sprężania najwyższy we wszystkich m20 o ile się nie mylę
Gość - 2004-05-14, 08:58
loko napisał/a: | dokładnie tak jest, dlatego ja mam seryjnie stopień sprężania najwyższy we wszystkich m20 o ile się nie mylę |
tak , bo masz największy skok tłoka.... i dlatego masz też bardzo duży moment obrotowy.
W silnikach "podkwadratowych" czyli takich gdzie skok tłoka jest m,niejszy jak średnica cylindra jest tak że moment obrotowy jest dosć niski jak na taką pojemność.... mają więcej mocy, lepiej się wkręcają na obroty ale to wszystko niestety przy dość wysokich prędkościach obrotowych..... patrz silniki hondy
SmasherE30 - 2004-05-14, 11:49
patrz silnik M20B20 ... bore 80 stroke 66
loko - 2004-05-14, 18:47
daniel coś tu nie tak z tymi podkwadratowymi..
bore/stroke to :
w 2,7 : 84/81
w 2.0 : 80/66
w 1.8 : 89/71
w 2,5 : 86/71,6
jak to skomentujesz? ja mam w ecie najbliżej do kwadratu
Gość - 2004-05-14, 19:49
loko napisał/a: | daniel coś tu nie tak z tymi podkwadratowymi..
bore/stroke to :
w 2,7 : 84/81
w 2.0 : 80/66
w 1.8 : 89/71
w 2,5 : 86/71,6
jak to skomentujesz? ja mam w ecie najbliżej do kwadratu |
zgadza się, ty masz najbliżej do kwadratu, dlatego moment obrotowy twojego silnika jest tak duży przy niskich obrotach... byłby jeszcze większy gdybyś miał jeszcze większy skok tłoka.
inne wymienione przez Ciebie dane pokazują że skok tłoka innych silników jest dużo mniejszy od średnicy cylindra, czyli zgodnie z wymienioną przezemnie wcześniej teorią.
rozumie ktoś czy mam rysować?
Miki - 2004-05-14, 19:58
smasher PRZEPRASZAM pokreciłem troszke ten wzór to był na stopień sprężania a nie na spalanie stukowe. Wiesz to ss i tamto ss...
SmasherE30 - 2004-05-14, 21:44
Chłopaki co wy macie za dane dla 2,5?? W 325i oraz 325e śr. tłoka to 84mm, natomiast skok 325e to rzeczywiście 81mm, ale 325i to 75mm
Np. w silnikach WRCków skok na średnice = 89x89, ale to akurat mało istotne bo tam jest dmuchafka i ona daje moment, a jak nie ma dmuchawki ... tak jak w F1. Czy ktoś wie jaki jest skok tłoka nówki formułki ... V10 2997ccm 820KM przy 17800obr ... śr. cylindra 90-92mm, skok 45-50mm
Danielowi chodzi o to co już napisałem w pierwszym poście.
Jak silnik ma skok niższy od śr.tłoka to ma predyspozycje szlifierskie i z chęcią się wkręca w wyższe zakrey obrotów, ale ma w sumie krótkie ramię i w związku z tym mały moment obrotowy (dla przypomienia mment to siła x ramię )
Za to jak w silniku skok jest wyższy od średnicy to mamy silny dół, ale za to większe siły odśrodkowe działające na krawędziach "długich ramion" dają bicie, króre w przypadku produkcji seryjnej uniemożliwia wkręcanie się silnika na wyższe obroty, motorek robi to niechętnie (diesel).
W obu przypadkach dochodzi sprawa wałków i twardości sprężyn zaworowych, ale to już trochę inna para kaloszy.
Cholera, żeby tak się w tym zorientować to należałoby znać wzory na siły w układzie. W ten sposób to można silnik zaprojektować ... no ja dopiero na 1wszym roku jestem i nic konkretnego w tym kierunku nie ma ... nawet na Mechanice Może ktos zna jakies wzorki na takie rzeczy jak zostały poruszone?
loko - 2004-05-15, 00:15
te dane co podałem to są z e28... może tam np. 2,5 jest to słabsze niż w e30...
np. w etk nie ma mojego silnika figurującego jako w e28 i jak chcę coś do mojego to muszę brać z e30 po 87r...
kaprys - 2004-05-15, 21:12
wow
naprawde jestem w szoku
nawet nie łapie o co wam chodzi... naprawde się znacie...
więcej takich...
budujcie auta do ścigania
ja będę je stratował
podpisano
TD
BB
loko - 2004-05-16, 10:27
no i powoli zaczyna się dyskusja taka sama jak w wątku o zegarach... nikt ci nie powie tyle żebyś sam mógł to zrobić nie napotykając problemów... ktoś ci powie co zrobić a ty i tak pojedziesz do mechaniora z tą różnicą że nie będzie on sam robił tego co uważa za stosowne a to co ty mu każesz zrobić żeby ci autko szybciej jeździło...
BADYL - 2004-05-16, 10:58
I wlasnie po to mówiłem zeby stworzyc dział PORADY TECHNICZNE zeby kazdy mógł sobie wejsc poczytac obejrzec i sie juz nie pytac po milion razy o to samo a jezeli juz to zeby podawac konkretne odpowiedzi a nie po klku postach zmieniaja sie w jeden wielki harmider wiec mówie to po raz kolejny bede blokował i kasował posty które nic nie wnasza do watków!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|