BEEMKA - KLUB
BEEMKA KLUB

TECHNICZNE - Czujnik temperatury E46

lysy174 - 2014-07-13, 10:15
Temat postu: Czujnik temperatury E46
Cześć Wszystkim,
Niestety z przyczyn czysto finansowych zostałem zmuszony do montażu instalacji gazowej w swoim samochodzie (E46 330xi) i okazało się że jest pewien problem. Po montażu instalacji żona zrobiła tym samochodem za jednym zamachem 1600km na gazie (przyjechała do mnie do Niemiec) i odkryliśmy że samochodem z rana "rzuca jak kotem po tabletkach". Drży dość mocno (chociaż czasem tylko trochę) przez pierwsze kilkanaście/kilkadziesiąt sekund po odpaleniu jak już zejdzie ze ssania (przy czym obroty trzyma dość mocno - według wskazań obrotomierza nie falują).
Po upływie tych kilkunastu sekund wszystko się uspokaja i jest dobrze przez cały dzień (dodam tylko że instalacja jest STAG - nie mam pojęcia który - i samochód zapala zawsze na benzynie). Pojechałem więc do gazownika z reklamacją i usłyszałem żebym pojeździł trochę na benzynie i zobaczymy co będzie. Pojeździłem na benzynie 2 dni i wszystko się uspokoiło.
Pojechałem znowu do gazownika, ten przeregulował dawkę gazu nakazał z powrotem pojeździć na gazie. Wystarczył jeden dzień jazdy na gazie i objaw powrócił.

I tu pojawia się pytanie dotyczące czujnika:
Okazało się bowiem podczas diagnostyki silnika że czujnik temperatury cieczy chłodzącej pokazuje na stałe -48 stopni. Jednakże wskaźnik temperatury na zegarach pokazuje temperaturę prawidłowo. Czy to oznacza że w tym silniku są dwa osobne czujniku temperatury (jeden do zegarów, drugi do komputera)???
Jeśli tak to czy uszkodzony czujnik temp. może być przyczyną takich objawów z rana?

Dodatkowo czy to jest zwykły czujnik rezystancyjny który można sprawdzić zwykłym miernikiem? Jaka powinna być (w przybliżeniu) jego rezystancja przy "zimnym" silniku latem? No i oczywiście gdzie go szukać?

LUKAS - 2014-07-13, 14:29

Masz 2 czujniki

jeden w głowicy nr.3
http://www.bmwstore.pl/pl...ow/i47676/kL/sN

drugi na przewodzie chłodzenia nr.4
http://www.bmwstore.pl/pl...dn/i47676/kL/sN

lysy174 - 2014-07-13, 20:34

No to jedna kwestia wyjaśniona.
Teraz który jest który czyli który z nich daje sygnał do zegarów a który do komputera? Słowem - który z nich ja mam uszkodzony?

Cypisek - 2014-07-14, 11:12

lysy174 pokaż co tam zamontowałeś. Zrób jakieś foty. Obstawiam złą regulację. Po jeździe na benzynie wszystko chwilowo wraca do normy bo korekty paliwowe sterownika benzyny wracają do normy. Kiedy znowu jeździ na gazie ma za ubogo/bogato to zaczyna świrować.

M54 to silnik bardzo wymagający w strojeniu, szczególnie korekty po obrotach.

Piszesz że fachowiec coś podregulował. czy to była podregulacja w stojącym aucie? czy stroił je podczas jazdy? chociażby po założeniu?

[ Dodano: 2014-07-14, 13:11 ]
I jeszcze jedno. Nie jestem zwolennikiem jazdy na niesprawnym czujniku ale jeżeli auto dobrze chodzi(ło) na benzynie, to równie dobrze powinno chodzić na LPG.

lysy174 - 2014-07-14, 17:36

Cypisek,
Zdjęć ci niestety nie porobię ponieważ jestem w DE a poza tym instalacja jest tak zamontowana że w ogóle jej nie widać.
Instalacją zajmował się człowiek który trudni się głównie w montażu gazu do BMW i opinie ma naprawdę świetną. Raczej mu ufam.
Regulacji dokonywał parokrotnie ale zawsze na stojącym samochodzie. Jedynie zdaje się że pierwsza regulacja zaraz po montażu była przeprowadzona w czasie jazdy (ale tego pewien nie jestem).

Jednakże czy przypadkiem nie jest tak że gdyby był to problem z regulacją to drżenie występowały by przez cały czas pracy na benzynie? Bo tak się dzieje tylko przez tych parę sekund po odpaleniu.

Cypisek - 2014-07-14, 18:00

lysy174 Może być tak że któryś wtryskiwacz przepuszcza gaz do kolektora. Dziwne jest to przy nowej instalacji ale wszystko jest możliwe. A może wymagana jest korekta po ciśnieniu reduktora lub temperaturze gazu.

Zrób czujnika, wymień świece może coś wyjdzie ; ]

lysy174 - 2014-07-14, 19:54

Cypisek,
Świece już są nowe bo to było pierwsze podejrzenie.
O wtryskiwaczu przepuszczającym gaz do kolektora tez myślałem ale przecież rano samochód odpala na benzynie i jest zbyt zimny na uruchomienie instalacji gazowej a to oznacza że na wtryskach gazu nie powinno być w ogóle. Reduktor nie daje gazu na wtryski (no chyba że ja źle rozumuję to mnie popraw).

Myślałem też o źle zamocowanym wtrysku i szczelinie przez którą dostaje się lewe powietrze ale to też powodowałoby trwały objaw a nie kilkusekundowy.

Cypisek - 2014-07-14, 20:00

A może i lewe gdzieś ciągnąć. Tylko że fachowiec powinien to zobaczyć kiedy wpinał się w kompa. Widać to po ciśnieniu w kolektorze.

lysy174 napisał/a:
Reduktor nie daje gazu na wtryski (no chyba że ja źle rozumuję to mnie popraw).


poprawiam ; ] W układzie dosyć długo potrafi utrzymać się ciśnienie, i to wyższe niż to na jakim normalnie pracuje reduktor.

lysy174 - 2014-08-22, 07:09

Temat powraca.
Czujnik temperatury został podmieniony chwilowo i okazało się że na "nowym" czujniku nadal wskazania są na poziomie -48 stopni.
Podejrzenie padło więc na instalację. Jednakże nie mam ochoty pruć wiązki i sprawdzać centymetr po centymetrze wszystkich przewodów.
Dlatego też pytam ponownie:
Jaka powinna być rezystancja czujnika temperatury na zimnym silniku? To jest czujnik PTC czy NTC? Potrzebuję sprawdzić czy ten czujnik jest faktycznie uszkodzony czy też wiązkę szlak trafił.

Dodatkowo pojawił się nowy objaw:
Wracałem sobie z pracy do domu. Stanąłem na światłach czekając na zielone. Samochód chodził sobie równiutko bez żadnych problemów/objawów. Kiedy zapaliło się zielone dodałem gazu, samochód ruszył i nagle zaszarpało, samochód zupełnie stracił moc (myślałem że nie dam rady przejechać przez skrzyżowanie). Udało mi się dojechać na drugą stronę skrzyżowania, zjechałem na chodni i jak tylko wrzuciłem "N" samochód zdechł (dodam że to wszystko działo się na gazie). Zachowanie było takie jakby się kompletnie zalał - jakby dostał dwa paliwa jednocześnie i się po prostu zadusił.
Wyłączyłem gaz, odpaliłem auto na benzynie i było wszystko OK.
Następnego dnia żona pojechał do gazownika żeby sprawdził co się stało. Ten podłączył się komputerem do samochodu (nie do inst. gazowej) i okazało się że jest błąd od wypadania zapłonu na 2 i 3 cylindrze. Ponieważ świece są nowe to podejrzenie padło na cewki. Wymieniłem cewki na "nowe" ale samochodem dalej telepie co rano.
Mój gazownik już rozkłada ręce a mnie już się chce płakać bo góra pieniędzy wyłożona a jest tragedia.
Naprawdę zaczynam sądzić że "strzeliłem sobie w kolano" zakładając tą instalację.

Macie jakieś pomysły???

LUKAS - 2014-08-22, 17:28

a coz czujnikiem polozenia przeppustnicy (przepustnicą)??

Kiedyś jak Agata była przejazdem w Mińsku to podpinalismy kompa i wyszedł TPS ...

lysy174 - 2014-08-23, 07:33

Myślałem nawet o tym ale od wizyty w Mińsku nie było z nim problemów. Odkąd został przez ciebie wkodowany już nie sprawiał problemów.
Samochód kilkakrotnie był podpinany pod kompa i nigdy więcej ten błąd się nie pokazał więc raczej wykluczyłem ten scenariusz.


Ale nadal pytam czy ktoś ma pojęcie jaka powinna być rezystancja czujnika temp na zimnym silniku i czy to jest czujnik PTC czy NTC???

LUKAS - 2014-08-23, 14:50

przypomnij sie prosze jutro to CI sprawdze, bo nabyłem 330Ci ;)
lysy174 - 2014-08-25, 16:01

Dla potomnych:

Dzięki dobroci Łukasza wiem już że rezystancja czujnika na zimnym silniku wynosi 2,53kOhma
Teraz tylko czekam na potwierdzenie czy jest to czujnik PTC/NTC.

Edytowano:

A teraz już wiem że jest to czujnik NTC (wraz ze wzrostem temperatury maleje rezystancja - na letnim silniku 1,99kOhma)

LUKAS - 2014-08-29, 12:35

lysy174, kliknij mi pomógł, będę miał 22 :D

Tylko 61 mniej jak Cypis :P

bmka330ci - 2016-10-13, 14:44

Witam mam taki sam problem możecie napisać co było do wymiany ? ;)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group